Berumahtangga

Daisypath Anniversary tickers

TQ!

Our Heroin

Lilypie First Birthday tickers

nuffnang

5.12.11

current market value of your vehicles

As slm ols
I got something to share wif ols
Harus Tahu.
Bukan hal ehwal wedding ye.
its all bout renewal for Road tax n Insurance
Ntah-ntah ramai yang dah tahu. kuang.kuang.kuang.

Every Year on January liability more than Equity
Sebab ? Birthday Jeli is 7th January.
Nasib la ade main Kutu (Haram la, leh kena tangkap!)
Dah 3 tahun Jeli bersama saya. Lebiu !

Last week , Saya call Maybank as my creditor for car loan
Me : "Halu, saya nak semak bayaran untuk insuran saya lah"
After confirmations,,,,,
She : Ok. sekarang berapa jumlah amaun yang awak nak insurankan? Tapi sebelum tu awak kena tahu la bahawa sekiranya pape berlaku kami akan bayar ikut jumlah mana yang kurang antara Jumlah yang awak insurankan dan current market value for Jeli.
Me : Seriously ... saya baru tahu perkara ni. then I asked her " Ermmm, caner nak tahu current market value tuhh?"
She : Kami bole semakkan . Sebentar ye.
Saya siap boleh nyanyi2 sementra tunggu dia semak.
She : Mengikut The Star , current market value untuk Jeli awak nih for 2011 is 30k to 32k. (Saya guna kete kecit jek, x tanye pun)
Me : Kalo yang lepas berapa sum insured sy?
She : 38K
Me : So, sy amik middle value la.31K, follow current market.
She : Ok . boleh jekk. Ok, wif sum insured 31K, u hev to pay RM713 after NCB deductions.
Me : ok Thanks.

Berita nih sangat gumbira kan hati saya coz sy expect kena dalam 9++.

Semalam , surat Maybank datang bagi quotation insuran . 

Me : Aiyakkk!!! apsal dia bg sebut harga 38K ??? FYI, this is price I pay for Jeli . Meaning that, current market value for 2009 . Tak boleh jadi nih. after NCB deduction, it costs me 9++.

So, apa lagi, pepagi ni sy menggoogle Jeli current market value for 2011.

Jumpe satu forum nih dan my assumptions is correct!

source : HERE 

then, Saya pun kelik link itu, tadaaaaaa...

Selepas, klik sana sini, maka jumlah yang diberi is 31K equal to value given by Gurl yang saya call tu.

So, ni satu ilmu baru jugak la pada saya,
Dan pada kengkawan yang ade kete tu

"Insuran akan bayar jumlah mana yang kurang"

and the important thing is, current market value for cars memang sentiasa turun sebab banyak sangat kereta2 local yang wujud. lebih2 lagi sedara mara Jeli.
Kereta saya kereta local je.
tp kalau u ols guna cap pokok krimas, market value x jatuh sangat kottt

Sedarilah Hak Pengguna! Jangan angguk jek sum insured yang Bank bagi.










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang